Domov >  Vzponi > GDPR Zadnji vzponi člana/ice

Soplezalci GDPR
Razmereletni vzpon
SvedrovciDA

Zadnji III- v delu, kjer smer poteka levo pod črnimi ploščami (foto: Urška)

Drugi IV- raztežaj v smeri; ta raztežaj v srednjem delu poteka po od vode izdolbenih žlebičkih, kot jih poznamo iz Paklenice

Približen potek smeri v zgornjem delu (od mesta, kjer smer zavije po polici desno nad črne plošče) (to je manj kot polovica smeri) ter označen najbolj siten del grebena; slikano s Festkogla

Komentar
V osnovi SUPER smer – čudovito okolje mogočnih severnih sten, naraven prehod čez 800 m visoko steno, ki ji na pogled takšnega prehoda ne bi pripisal, zelo dobra (tudi v lažjih raztežajih) ter ugodno razčlenjena skala, lepa in ne preveč zahtevna plezalska mesta (ocene so prijazne in težja mesta so večinoma bolj detajli) ter dobro varovanje (smer je v celoti navrtana, na štantih je sicer samo po en svedrovec, svedrovci so tudi za vmesno varovanje in to tudi v lahkih raztežajih, par frendov in zank za na roglje je že dobro imeti, čeprav midva v smeri dodatnega lastnega varovanja skorajda nisva postavljala); še lepša bi bila edino, če bi tista malo težja in najlepša mesta malo dlje trajala (pa par svedrovcev bi lahko iz tistih lahkih raztežajev, ki jih verjetno večina pleza brez varovanja in so svedrovci v njih skoraj nepotrebni, prestavili v tiste najtežje). V spodnjem delu sva večinoma plezala nenavezana (do vključno III-, varovala sva se čez III+ detajl), en del sva šla tudi štajerca (izpostavljen III- pod strmimi črnimi ploščami, ki mu sledita še dva lahka raztežaja), zgornji del (od tam, kjer smer zavije desno nad črne plošče) pa sva se nato do vrha običajno varovala, čeprav sva nekatere raztežaje tudi delno združila (tako da nisva zmeraj štantala na predvidenem mestu); na tak način sva smer tekoče preplezala v 5 urah (smer ne gre naravnost navzgor, vsota dolžin raztežajev, ki jih je po skici 34, znaša 1405 m). Sva pa ogromno časa porabila potem na sestopu, na katerem sva padla v past pomanjkljivega opisa ter gužve treh Avstrijcev, ki so v smeri plezali za nama in naju na začetku sestopa prehiteli (najprej abzajlaš en raztežaj nazaj po smeri na polico pod vrhom, peš sestop po grebenu do mesta, kjer polica doseže ravni del grebena pod vrhom, zaradi strme stene najbrž ni mogoč, čeprav so na skici narisane pikice). Ironično namreč z vrha Ödsteinkarturma, ki je v bistvu en masiven grebenski stolp med Ödsteinom in Festkoglom, na katerega te pripelje ta skoraj malo "turistična" smer (ne samo številni svedrovci, v smeri so tudi rdeče pike in črte za orientacijo, vzorno pa je označen tudi dostop), nikakor ni lahko priti dol (to omenjajo že opisi in, sploh če si tam prvič, ni ravno iz trte zvito) – najprej je potrebno prečiti na sosednji Festkogel, s katerega je potem možen peš sestop. Informacije iz najinega opisa so bile, da je greben proti Festkoglu kočljiv ter težaven tudi s stališča varovanja ter da je možno po začetnem delu grebena 2x abzajlati na polico pod grebenom, po kateri poteka prečenje (markirana plezalna smer, težave v tem delu do II, nekaj svedrovcev) z Ödsteina na Festkogel, pri čemer pa sta manjkala dva ključna podatka: da imaš najtežji in najbolj siten del grebena (III) do mesta za abzajl že za seboj, tako da se abzajlanje verjetno niti ne splača, saj je nadaljevanje grebena precej lažje, in pa da je za abzajl potrebna dvojna vrv (kot sva na licu mesta ugotovila, dejansko ne gre za urejeno abzajl pisto, ampak se spustiš 2 raztežaja po štantih navrtane smeri Waschrumpel, ki poteka tam gor, njena zadnja dva raztežaja sta po skici, ki sem jo potem doma našel na spletu, dolga 35 m predzadnji in 50 m zadnji). Ob opazovanju Avstrijcev, ki so se pred nama lotili sitnega dela grebena ter abzajlanja, sva se želela temu delu grebena ter gužvi na štantu na ozkem grebenu oziroma tudi čakanju izogniti s sestopom (plezanje I-II) na polico, kjer bi po vsej logiki, če bi šlo za urejeno abzajl pisto, moral biti naslednji štant, ki pa ga seveda nisva našla, saj ga ni; to nama je vzelo precej časa, sploh ker sem situacijo najprej nenavezan šel preverjati jaz, nato pa navezana še enkrat oba skupaj (vmes je namreč štant na grebenu zasedla naveza, ki je priplezala po Waschrumplu navzgor, in bi znova morala čakati pa sva šla še enkrat raziskovat). Ena možnost za rešitev situacije bi bila, da bi podobno kot plezalci iz najine smeri, ki tudi niso imeli dvojne vrvi, naredila vmesni abzajl na en svedrovec Waschrumpla, ki je bil malenkost nad najino poličko, kar pa mi ni ravno dišalo, saj ne gre za abzajl če kak kratek skokec, ampak je stena strma in izpostavljena; lahko bi mogoče tudi vprašala še drugo navezo, ki je priplezala po Waschrumplu, če bi združili moči in abzajlali skupaj, ampak se mi je zdelo prav, da situacijo rešiva sama, poleg tega bi drugim s tem povzročila same dodatne sitnosti (gužva na štantih, čakanje). No, najine dileme je potem rešila ravno ta druga naveza iz Waschrumpla, ki se sploh ni odločila za abzajl, ampak je na vrhu pospravila vrv in se odpravila po grebenu naprej, po čemer sva (pravilno) sklepala, da mogoče nadaljevanje grebena sploh ni več tako problematično. Povzpela sva se torej nazaj na greben, preplezala sitni del (greben je na obe strani tako strmo odsekan, da ni možno, da bi se držal za rob in z nogami hodil po kakšni polički malo nižje, treba je prav po vrhu, dodatna težava je, da ta del plezaš navzdol, greben je ravno toliko nagnjen, da po njem ne moreš hoditi, ampak premalo, da bi lahko po njem abzajlal; varovanje se na srečo da urediti z zankami okoli skalnih rogljev, je pa to tudi edina možnost, kakšnih klinov ali svedrovcev ni, tudi za frende primernih razpok se ne spomnim) in nato brez prehudih težav (je še kakšno krajše sitno mesto, ampak bistveno lažje, ves čas sva se tudi varovala) nadaljevala po njem do stika (na koncu ga dosežeš po rampici, po kateri po desni obvoziš zadnji grozeč grebenski stolp) z omenjenim markiranim prečenjem z Ödsteina proti Festkoglu ter dalje po njem (na začetku strmo plezanje okoli II, nato lažje, nekaj svedrovcev) do križa in "civilizacije" na vrhu Festkogla (do sem sva z Ödsteinkarturma porabila cele 3 ure). Za del do Festkogla imaš po moje torej dve smiselni možnosti: ali napadeš sitni del grebena ali pa (to je nemara celo boljša opcija) ta del obvoziš tako, da sestopiš po "najini" polički do križanja z zadnjim raztežajem smeri Waschrumpel ter nato po njegovih svedrovcih splezaš (ta del je ocenjen s IV) do štanta na grebenu, od koder potem v obeh primerih nadaljuješ po lažjem delu grebena do Festkogla. Čeprav sva se na koncu torej odločila tudi na podlagi opazovanja ostalih, bi si, kar se naju tiče, upal trditi, da bi, če bi bila tam sama in ne bi bila izpostavljena motečim zunanjim vplivom (čakanje in gledanje drugih), situacijo hitreje in bolj suvereno rešila (zagotovo bi se kar takoj lotila grebena do štanta, potem pa bi verjetno tudi šla preverit nadaljevanje glede na to, da je plezanje že do štanta detajlu primerno težko in da štant na grebenu v osnovi ni pripravljen za abzajl - svedrovca nista povezana z verigo, abzajlala bi se lahko na prusik, ki ga je tam pač nekdo pustil, ali pa dodala še svojega). Sicer pa mi glede na to, kako je tu okoli vse markirano in navrtano, ni jasno, zakaj niso mogli riskirati še nekaj svedrovcev in na "pravi" strani sitnega dela grebena urediti neko abzajl pisto do police pod grebenom, po kateri poteka že omenjeno prečenje Ödstein-Festkogel, ampak tako zaenkrat pač je. Tudi s Festkogla sicer ni možno sestopiti nazaj na izhodišče (za to bi bilo potrebno nadaljevati po grebenu še čez nekaj vrhov do markirane plezalne smeri (težave do II) Peternpfad, ki omogoča sestop na severno stran), ampak peš sestop (markirano, so pa oznake v srednjem delu do stika s potjo s Hochtora precej zbledele in redke, pot tukaj poteka po kraškem terenu, ki s svojimi škrapljami spominja na Paklenico) pelje na drugo stran do gostišča Kölbl nad Johnsbachom; tega sestopa sva se poslužila tudi midva (do ceste sva potrebovala slabi 2 uri in pol; mimogrede, pozimi je v okviru te poti možen menda kar popularen (info tabla) turni smuk s 1400 m višinske razlike), pri čemer sem potem jaz šel s skupinskim taksijem na izhodišče po avto (številka taksija je objavljena na info tablah na izhodiščih, obratuje do 8 zvečer, naročiti ga je potrebno 1 uro prej, cena je 9,50 eur na osebo, peš bi bilo po Googlu 9,5 km oziroma 2 uri). Turo vsekakor priporočam, je pa že zaradi dolžine (sem bil proti vrhu že kar malo utrujen) ni za podcenjevati, lepo plezanje si je namreč treba pridelati tudi z dolgim dostopom, 800 višinskih metrov oziroma približno 2 uri in pol, na dobri polovici je sicer koča Haindlkarhütte, kjer je možno prespati, vendar je bila ob najinem obisku polna, tako da sva prespala v dolini v avtu na parkirišču Hartelsgraben, kjer je to celo dovoljeno (vožnje od Maribora do izhodišča je približno toliko kot v Vrata, torej nič strašnega, ampak zaradi dolžine ture sva želela startati res zgodaj in vsaj približno spočita oziroma ne utrujena od zgodnje jutranje vožnje, hoditi sva potem začela ob 5 zjutraj, ko se za običajne ture večkrat komaj odpeljemo iz Maribora). Navrtan potek smeri je sicer kombinacija prastare Schmittove smeri in kasnejših smeri drugih avtorjev ter direktnih variant – od tod ime. Smer, ki me glede na moja pričakovanja nikakor ni razočarala, ter informacije o njej sem našel na bergsteigen.com, prilagam link (dokler bo pač deloval): https://www.bergsteigen.com/touren/klettern/schmitt-und-co/

Ostali vzponi dne 21.08.2021 (4)